4ZvktkqTURBXy82ZjFhNjZiZTY2N2ViYjMzZjc0ZjZiMDA5ZGJlNzU1NC5qcGVnk5UCzQMUAMLDlQLNAdYAwsOVB9kyL3B1bHNjbXMvTURBXy8xZDc0Y2I0MTcwNTk1MDQzNjYyOWNhYmQ2MDZmNTBmNi5wbmcHwgA

Ključni čovjek startap sistema u Izraelu, inovator i preduzetnik-Oren Simanijan:Ovo je stvar koja svakom preduzetniku pruža MNOGO MOGUĆNOSTI

Da biste pokrenuli neki biznis, najvažnije je da budete veoma uporni, spremni da rizikujete, da možda i nekoliko puta propadnete i da znate da li i kada da odustanete od jedne ideje i krenete s drugom, kaže Oren Simanijan, izraelski startap guru.

 
Kontakti su ključna stvar koja svakom preduzetniku početniku pruža mnogo mogućnosti, kaže u intervjuu Oren Simanijan, koji je bio gost Naučnotehnološkog parka u Beogradu.

– U današnjem svijetu interneta, kada je lako povezati se sa ljudima širom svijeta i poslovi se započinju na taj način. Koliko imate prijatelja na Fejsbuku, Twiteru, Instagramu i svim ostalim društvenim mrežama? Taj podatak vas pozicionira. Tu će vas naći potencijalni investitori – objašnjava Simanijan.

Prema njegovim riječima, lična priča je također značajna pri ulasku u preduzetničke vode, odnosno pronalaženju finansijera.

Treba da postignete takav efekat da neko bude fasciniran vašom pričom. To zavisi od vašeg nastupa. Zašto baš vi, zašto ste bolji od drugih, šta hoćete… Morate biti jasni, kratki, brzi – kaže ključni čovjek startap sistema u Izraelu, inovator i preduzetnik.

Da li su vaši savjeti o startapu upućeni isključivo mladim ljudima?

Oni se odnose na mlade preduzetnike i to je jedna strana priče. Druga je za one koji donose odluke, predstavnike vlasti i akademske zajednice. Ti ljudi zapravo nisu mnogo svjesni značaja inovacija i preduzetništva, a moj glavni cilj je da njima pokažem širu sliku.

 

Srpska vlada je 2016. pokrenula strategiju decenije preduzetništva. Šta biste mogli da poručite srpskim predstavnicima vlasti?

Vlada treba da obezbijedi sredstva, uglavnom neku vrstu kofinansiranja, prije svega za one koji su u ranoj fazi preduzetništva i da ih 100 odsto podrži u smislu podsticaja i inicijativa. Drugo, Vlada treba da bude sposobna da približi tri ključna faktora, akademsku zajednicu, državu i privatni sektor i da im omogući zajedničku saradnju.

 

Šta to konkretno znači?

Predstavnici vlasti treba da formulišu sistem koji bi podržao razvoj preduzetništva, korak po korak, od same ideje do realizacije. Kako to uraditi? Tako što će uspostaviti jedan niz realnih programa, da prenose uspješne primjere preduzetništva i da uče na njima. Imao sam priliku da se susretnem sa dosta donosioca odluka i oni moraju da shvate da je preduzetništvo proces, da se ne postaje preduzetnik preko noći. Ako zaista hoće promene, treba da uzmu u obzir da je potrebno vrijeme. Političari treba da donose hrabre odluke koje će imati rezultate u budućnosti.

 

Kod nas se ljudi teško odlučuju za preduzetništvo. Uslovi nisu dobri, ima previše birokratskih procedura… S druge strane, čini se da ljudi neće da rizikuju. Kako to riješiti?

Treba pokrenuti i predstaviti nekoliko uspješnih priča, početi od toga, a to će onda privući ostale. Ljudi se mogu žaliti stalno, ali ni ne znaju šta se nudi. Treba da pitaju, provjere sve mogućnosti. Ali ako tražite pomoć drugih, prvo morate sami sebi da pomognete i da znate šta hoćete.

 

Šta je najvažnije za ljude koji kreću u startap biznis?

Sposobnost da “uđete u vatru”, da rizikujete, da imate mjesto gde se okupljate kao što je na primjer Naučnotehnološki park Beograd.

 

Postoji li brzi recept za razvoj preduzetništva?

Nema brzog recepta. To je proces!Ponudite jednostavan proizvod.

 

Šta znači vaš moto “brže i jeftinije”?

Da bi se izgradila kompanija, treba vremena, ali proizvod koji nudite treba da bude jednostavan, efikasan. Kao što je Google. On je u pozadini veoma komplikovan, ali ono što vi vidite, to je ta jedna linija – pretraga.

 

 

Izvor: www.blic.rs


Get Widget